Ako som vyhral Startup Weekend Bratislava. Druhýkrát.
Posledný Startup Weekend Bratislava (SWBA) bol pre nás výnimočný nielen piatym výročím, ale aj nezabudnuteľnou radosťou z víťazstva. Pre mňa však tento pocit nebol až tak nový. Medzi víťazmi som sa totiž ocitol už v minulosti, keď sme vyhrali vôbec prvý bratislavský Startup Weekend. V takejto situácii sa nevyhnete otázkam typu : „Ako sa vám to podarilo?“. Nuž, takto.
Pred Weekendom
Na treťom bratislavskom Startup Weekende (SW) sa mi dostalo pocty viesť panelovú diskusiu na tému „Ako vyhrať Startup Weekend?“. Okrem skúseností z prvej akcie sa mi tak dostali do hlavy mnohé zaujímavé informácie od iných víťazov. S takýmto základom som teda išiel zabojovať v tomto ročníku.
Asi mesiac pred SWBA sme sa s Marekom rozprávali, že by sme na tejto akcii mohli spraviť víkendový „teambuilding“ a ísť sa zabaviť. Slovo dalo slovo a dali sme si tri stretnutia k tomu, s akou ideou by sme na event šli.
Zadefinovali sme si základné kritériá víťazstva a druh projektu, na akom sme chceli pracovať. V prvom rade sme chceli riešiť reálny problém – náš nápad mal šetriť čas alebo peniaze. Druhým kritériom bolo, aby sme dokázali za víkend urobiť MVP a prostredníctvom Pay Per Install ho aj zvalidovať. Z toho nám vyplynulo, že by malo ísť o mobilnú aplikáciu.
Napriek tomu, že to mal byť projekt na jeden víkend, mohlo sa stať, že sa nám zapáči a budeme s ním chcieť v nejakej podobe pokračovať ďalej. Preto sme si museli vybrať odbor, ktorý nám je blízky. Tak sme si vypísali okruhy, v ktorých máme kontakty, skúsenosti a možnosti posúvať sa ďalej.
Tento kľúč sme si nechali uležať v hlave a vzniklo niekoľko nápadov. Nie všetky sa však hodili na SWBA. Jeden takýto nápad, ktorý sme museli odmietnuť, nám však napríklad ukázal celkom zaujímavý trh a rozhodli sme sa ho zrealizovať. (Práve prebieha dolaďovanie konceptu a prvá validácia. Na jeseň by mohol uzrieť svetlo sveta.)
Iným nápadom bolo crowdsourcové riešenie zamerané na informácie o pohybe autobusov v krajinách, kde neexistujú cestovné poriadky. Na prvé počutie sa mi veľmi nepozdával, no postupne vo mne dozrelo presvedčenie, že by mohlo ísť o zaujímavú myšlienku.
Ďalším krokom bolo zostavenie tímu. Vedel som, že je dôležité, aby v taktom tíme boli aj programátori, marketéri či grafici. Naša predstava bola, že sa dohodneme s niekoľkými známymi a iba na túto príležitosť vytvoríme vyvážený tím. Pár dní pred SWBA sme však nikoho nemali, zostal som iba ja s Marekom.
Na Weekende: piatok
Takto sme dorazili v piatok večer na Ekonomickú univerzitu. Tam sme stretli Rasťa, nášho známeho zo Smartpointu. Povedal som si síce, že traja biznis ľudia v jednom tíme môže byť problém, ale nechal som to tak, veď bude aspoň zábava. Rasťo ma nakoniec celý víkend veľmi príjemne prekvapoval svojou kvalitou.
Od organizátorov sme zistili, že zo všetkých prihlásených je len sedem grafikov. To bol problém, keďže dokopy malo súťažiť 12 tímov. Vtedy sme sa pustili do prvej ťažkej úlohy – zistiť, kto je grafik, a začať sa s ním baviť ešte pred samotnou prezentáciou.
Predstavené projekty boli veľmi dobré, najmä keď vezmem do úvahy, že prišli aj ľudia s naozaj značnými skúsenosťami. Mal som rešpekt. Marek však náš nápad prezentoval skutočne zaujímavo. Nastala úloha číslo dva – začať presviedčať ľudí, aby nám dali hlas, čím by sme dosiahli lepšiu pozíciu pri zostavovaní tímu.
Podarilo sa a zostavili sme skvelý tím, v ktorom je webdeveloper Martin (17 rokov, nickname Fridrich), UX grafik Martin s kopou skúseností z Avastu a dvaja študenti z Grazu. Tí mali na starosti celú Android aplikáciu.
Prvým cieľom tímu bolo zadefinovať si, čo chceme mať pripravené na záverečnú prezentáciu. Po vyjasnení si kompetencií a uskutočniteľnosti plánu sme sa pustili do roboty. Dohodli sme sa, ako bude vyzerať MVP. Martin vyrobil základný mockup pre kóderov, ktorí si pripravili všetko potrebné tak, aby na druhý deň mohli už len kódiť appku. Fridrich začal makať na webe, Marek navrhol koncept prezentácie. Ja som rozbehol prvú PPC reklamu a sociálne siete. Rasťo všetko koordinoval a bol súčasťou každej činnosti.
V piatok sme skončili o pol druhej nadránom.
Na Weekende: sobota
V sobotu sme si na spoločných raňajkách potvrdili úlohy a doladili nejasnosti. Po nich sa už tím úplne rozdelil, pričom Rasťo bol koordinátorom činností vo vývoji, riešil detaily webu aj aplikácie. Fridrich pracoval na webe, Martin kreslil a rakúski kamaráti kódili. Ja s Marekom a Rasťom sme sa venovali biznis stránke projektu a pracovali na lean canvas.
Okrem toho sme boli, samozrejme, stále aktívni na Facebooku a Twitteri. Zároveň som spustil PPC na Google, ktorá sa však do konca SWBA nerozbehla. Tiež som zisťoval, ako na tom sú ostatné tímy či vybavoval chýbajúce veci ako napríklad Android Developers Account. Marek už intenzívne pracoval na prezentácii.
Popoludní za nami prišli mentori. Rovnako, ako som to zažil na predchádzajúcom SWBA, aj tu boli veľké rozdiely v tom, čo a ako nám radili. Ich reakcie však boli veľmi dobré. Musím úprimne povedať, že ich návšteva nám trochu rozhodila rytmus, keďže sme nevedeli, kedy presne prídu.
Náš plán do polnoci nahodiť appku na Google Play vyzeral byť na prvý pohľad reálny. Pri nahadzovaní sme však natrafili na chybu, ktorú sa chalani snažili opraviť ešte ďalšie dve hodiny. Nepodarilo sa.
Tak sme teóriu o reálnych downloadoch do prezentácie nechali plávať. Okrem toho, na schválenie kampane do Google AdWords sa v Malajzii čaká niekoľko dní, čiže by sme to aj tak nestihli.
Na Weekende: nedeľa
V nedeľu sme sa sústredili najmä na prezentáciu. Chalani vyrobili a otestovali demo, kreslili sme prezentáciu, dopĺňali kopu údajov z prieskumu.
Uvedomili sme si, že máme v rukách naozaj zaujímavý projekt a chceme na ňom pracovať aj po skončení SWBA. Najmä, keď sa nám už počas víkendu podarilo nájsť pár ľudí, ktorí nám budú vedieť pomôcť rozšíriť treffi.co do sveta.
Počas prezentácií som bol trochu nervózny. Viacerí moji favoriti však sklamali – nedotiahnutý biznis model či zlá prezentácia. Na druhej strane projekty, o ktorých som ani netušil, v akom stave sa nachádzali, veľmi dobre zabrali.
Marek odprezentoval treffi.co vynikajúco a my sme nakoniec vyhrali. Podarilo sa to vďaka celému tímu. Každý poriadne zamakal a verím, že to bolo aj vidieť.
Po Weekende
Po skončení SWBA sme sa prihlásili na Global Startup Battle. Aj keď sme trochu nepochopili pravidlá a spravili tak nejaké chyby, v jednej kategórii sme sa dostali z 240 projektov medzi finálovú 15-ku. Nevyhrali sme.
Momentálne sa pripravujeme na reálny biznis. Uvedomujeme si, že výhra v súťaži v reálnom svete veľa neznamená – dôležití sú zákazníci. Finalizujeme plne funkčný MVP, ktorý budeme začiatkom roka spúšťať v Kuala Lumpur.
Ak dosiahneme potrebné čísla, pôjdeme za smart money angel investorom. Nuž, a potom by sme Rasťa vyslali priamo do Kuala Lumpur, aby tam na 100-tisíc downloadoch vyladil a zvalidoval produkt. Ak uspejeme, pôjdeme ďalej.
Toto bola naša cesta k víťazstvu na Startup Weekende Bratislava, ktorá ním našťastie neskončila. Aj vďaka skvelému tímu treffi.co, ktorému sa chcem touto cestou poďakovať. Najmä Marekovi, Rasťovi, Martinovi, Martinovi – Fridrichovi, Peťovi a Christopherovi. Okrem toho patrí veľká vďaka organizátorom a všetkým dobrovoľníkom za realizáciu tohto eventu.
0