Prečo je dôležitá segmentácia pri emailovej kampani?

Ako sme už viackrát v Tarantule písali či hovorili (napríklad na prednáške aj workshope v Connecte), jedným z najlepších nástrojov na budovanie vzťahu so zákazníkmi je email. Platí totiž, že na jednotku vynaloženej energie, času a peňazí, je efektívnejšie presvedčiť už existujúceho zákazníka k nákupu, ako získavať nového. Nehovorme však iba o newsletteroch, pozrime sa na tému aj z pohľadu salesu.

 

Čo je segment?

Ak máte dobrú databázu, viete správne osloviť ľudí a zvolíte správnu stratégiu, vaše konverzie budú rásť. Predáte viac produktov, získate viac klientov, na event príde viac účastníkov alebo váš ebook si stiahne viac ľudí.

Dôležité je, aby ste správnym ľuďom ponúkli správne informácie. Ak pošlete celej databáze rovnaký email, je jasné, že open rate aj click rate budú slabšie.

Prečo? Pretože neriešime všetci to isté. Iba určité skupiny ľudí majú rovnaké problémy. Štyridsiatnici predsa nepotrebujú to, čo osemnásťroční. Ženy neriešia rovnaké problémy ako muži. Študentov trápia iné veci než pracujúcich.

Email marketing Infinario

Segmentácia z Infinario. Blur efekt úmyselný:)

 

Ako segmentovať?

O týchto skupinách ľudí môžeme hovoriť ako o segmentoch. Aby ste dokázali emaily lepšie cieliť, potrebujete svoju databázu rozdeliť práve na takéto segmenty. Kľúč je pritom rôzny u každého klienta, pri každej databáze.

Ak predávate obuv, môžete uvažovať o segmentoch napríklad na úrovni značiek obuvi alebo pohlavia. Pokiaľ však máte army eshop, segmentácia podľa pohlavia nebude dávať príliš zmysel. Skôr premýšľajte, aké skupiny produktov od vás ľudia berú, a prispôsobte sa sezónnosti. Možností je veľa.

Pri email marketingovej segmentácii môžete ísť do značných detailov podľa toho, koľko informácií o zákazníkoch a potenciálnych zákazníkoch máte. Nemusí pritom ísť iba o charakteristiky daného segmentu.

Ak máte správny nástroj (v Tarantule napríklad používame Infinario), viete trackovať správanie používateľov na vašom webe a na základe toho im odoslať email (ak ste adresu získali už predtým, keď sa napríklad prihlásil na odber newslettera).

Máte niekoľko ľudí, ktorí váš web prezerali, ale nič nekúpili? Pošlite im po nejakom čase pripomienku na 10%-nú zľavu. Zaujmete ich a je pravdepodobné, že váš produkt kúpia.

 

Ďalšie výhody segmentácie

Napriek tomu, že v konečnom dôsledku ide najmä o to, aby návštevníci konvertovali, segmentácia prináša aj ďalšie výhody. Ako už bolo spomenuté vyššie, presnejšie targetovanie vám prináša lepšie výsledky pri každej emailovej kampani.

Pri jednom klientovi sme napríklad dosiahli takmer  dvojnásobný open rate (z 23,09% na 42,52%) a štvornásobný click rate (z 3,35% na 13,59%). Ak by to aj nič iné neznamenalo, aspoň bude šéf na vás hrdý, keď mu ukážete čísla :)

So segmentáciou a presnejším cielením dokážete neustále skvalitňovať a prečisťovať svoju databázu a vďaka vyššiemu engagementu vás budú mať aj mailingové služby rady.

 

Segmentacia Email marketing

Foto: https://flic.kr/p/5VMRXo Capture Queen

 

Základné predpoklady dobrej segmentácie

Aby sme veci uviedli na správnu mieru, dobrú segmentáciu dokážete robiť len pri určitej veľkosti databázy. Štatistika nepustí. Ak databázu s 300 adresami ešte rozdelíte na tri časti, výsledky môžu byť značne skreslené. To, samozrejme, úzko súvisí aj s AB testovaním. Ale o tom inokedy.

Rovnako je dôležité mať aspoň nejaké základné informácie o ľuďoch v databáze. Email nestačí. Z neho viete vyčítať (väčšinou) minimálne pohlavie.

Určite však je možné, ak už vám ľudia dajú emailovú adresu, získať aspoň pár info naviac. Ak u vás niečo nakúpili, ste na tom ešte lepšie – máte bydlisko, veľkosť objednávky, dátum a produkt, ktorý kúpil. S tým sa už dá pracovať.

Určite stojí za to segmentáciu si vyskúšať. Nepotrebujete na to žiadne veľké know-how ani drahé systémy. Pokračujte s tým, ktorý využívate, len zapojte logiku. Ak by ste však profesionálne služby, ozvite sa nám.

Nabudúce si spíšeme konkrétne tipy a nápady, podľa čoho môžeme databázu segmentovať.

 

Segmentujete svoju emailovú databázu? Podľa akého kľúča?

 

_

Foto: Windell Oskay https://flic.kr/p/7H5Kdn